Консултирай се сега

Обезщетение при закъснял или отменен полет

Регламент 261/2004 определя правилата за обезщетение при закъснение на полет

Горепосоченият регламент, успешно регулира отношенията при закъснение на полет между пътник и самолетен превозвач. По-долу в статията ще предоставим и няколко важни момента, които е добре да знаете, в случай че попаднете в подобна ситуация.

На първо място трябва да знаете, че при закъснял полет с повече от 2 часа, авикомпанията трябва да се погрижи за своите пътници.

Правото на грижа включва безплатното предоставяне на следните услуги:

  • предоставяне на храна и напитки;
  • безплатен достъп до интернет и телефонни обаждания;
  • нощувка в хотел и транспорт от/до хотела, ако закъснението се случи през нощта.

Добре е да знаете, че когато персоналът на летището отказват да предоставят горепосочените услуги трябва да запазите всички платежни документи, а в последствие да поискате възстановяване на разходите от авиокомпанията.

При закъснение на полета с над 3 часа, освен горните точки, имаш право и на парично обезщетение. Паричното обезщетение се изплаща само ако кацането е закъсняло с над 3 часа.

Размерът на обезщетението зависи от:

  • разстоянието между летищата на излитане и кацане;
  • продължителност на закъснението.

Така например за полет до 1500 км. обезщетението е в размер на 250 евро, за полети между 1500 км и 3500 км обезщетението е 400 евро, за полети над 3500 км обезщетението е 600 евро.

Сумата на обезщетението зависи и от продължителността на закъснението – при закъснение между 3 и 4 часа при полет над 3500 км – сумата за обезщетение е 300 евро на пътник.

При закъснение над 5 часа, може да отмените пътуването си. Авиокомпанията трябва да предостави избор между това да изчакате полета или да се откажете от него. При отказ, авиокомпанията ви предоставя:

  • връщане на сумата за билета за този полет;
  • връщане на сумата на билетите за други полети от същата резервация, ако са оперирани от същата авиокомпания,
  • безплатен билет за нов полет, който да ви върне до първоначалното летище на излитане (ако закъснението се случи при междинно прекачване).

В случай, че все пак решите да се качите на полета, имате право на обезщетение до 600 евро.

При отменен полет, правото на обезщетение зависи от момента, в който авиокомпанията информира за отмяната.

Авиокомпанията следва да ви даде избор между:

  • връщане на пълната сума на билета за този полет и други полети от същата резервация, оперирани от тази авиокомпания;
  • алтернативен полет до крайната ти дестинация.

Освен това имате право на парично обезщетение от авиокомпанията. Това зависи от часа, в който пристигаш на крайната си дестинация с алтернативния полет:

Друг критерий, определящ правото на обезщетение, е моментът, в който авиокомпанията те е информирала за отмяната:

  • по-малко от 7 дни преди излитане или директно на летището;
  • между 7 и 14 дни преди датата на излитане;
  • отменен над 14 дни преди датата на излитане – в този случай нямате право на обезщетение, а само на връщане на сумата на билета.

ВАЖНО! При иск за обезщетение е добре да посочите правилно сумата на обезщетение.

Настоящата статия не представялва правен съвет. Ако имате нужда от съдействие можете да се свържете с нас.

Leave a comment

Имаш право

Iuris praecepta sunt haec: honeste vivere, alterum non laedere, suum cuique tribuere

Предписанията на правото са такива: да се живее честно, да не се вреди другиму, да се отдава всекиму своето.

Последно добавени

Пишете ни

Обади ни се

Ние сме на разположение за вас